Online reviews: wat moet u wel of juist niet doen?

Online reviews zijn belangrijk voor uw bedrijf. Goede beoordelingen zijn immers goed voor de vindbaarheid, traffic naar de website en uw omzet. Maar er is ook een keerzijde aan reviews. Vertrouwt ú louter lovende recensies? Nee, toch? We zetten de tips-and-tricks over reviews op een rij.

Bedrijven en ondernemers willen zoveel mogelijk informatie over hun klanten verzamelen om ze zo goed mogelijk te kunnen bedienen. Een van de manieren is de mogelijkheid van reviews. Klanten kunnen na een contact met uw bedrijf via de website een beoordeling of opmerking achterlaten. Hoe gaat u om met alle positieve commentaren, duimpjes omhoog en hoeveelheid sterren? Wat doet u als de duimpjes omlaag wijzen of als er negatieve reacties worden geplaatst?  

Goede en inhoudelijke reviews zijn goud waard. Het geeft aan hoe klanten het product of uw diensten ervaren. Maar ook een kritische noot kan bijdragen aan verbeteringen binnen het bedrijf. Wat moet u wel of niet doen?

Niet doen:
Blijven reviews uit, kom dan niet in de verleiding zelf reviews te plaatsen of positieve beoordelingen aan te kopen. Een doorsnee internetgebruiker heeft deze truc snel door en dan bent u de credits al heel snel kwijt.

Schakel ook geen vrienden of familie in om reviews te schrijven. Door de inhoud van de reviews, eerder persoonlijke lof dan een benadering als klant, worden ze al snel ontmaskerd. Het is slecht voor uw imago.

Laat negatieve reviews niet links liggen en geef altijd een reactie. U laat dan zien de opmerking serieus te nemen en ermee aan de slag te gaan. Het verwerken kunt u bijvoorbeeld dagelijks of eens per week doen. Kies wat het beste bij u past, maar houdt het wel bij één vast persoon.

Internet is ook een medium waar mensen – vaak anoniem – negatieve reacties kunnen achterlaten. Tel eerst tot tien en reageer niet vanuit emotie. Geef een helder en correct antwoord. U laat daarmee uw klanten zien ook hun mening belangrijk te vinden.

Overal waar ‘te’ voor staat is niet goed, zo ook bij te veel positieve beoordelingen. Voldoet u niet aan het verwachtingspatroon, dan krijgt u de volle laag. Zorg voor een goede balans.

Wel doen:
Reageer op klanten die een positieve reactie hebben achtergelaten. Daaruit blijkt uw waardering en laat u zien de mening van uw klanten serieus te nemen.

Laat naar buiten toe zien dat u naar de klant luistert. Uiteraard hoeft na één klacht niet meteen uw hele zaak op de schop. Bij meerdere klachten, bijvoorbeeld over te lange levertijden, kunt u het proces aanpassen. Vertel dat ook aan uw klanten.

U bent niet het enige bedrijf dat graag een review ontvangt. Zorg dat uw klant dat snel en makkelijk kan doen.

Neem contact met ons op  


Kantoor Lopik

Vogelzangsekade 1 A
3411 BA Lopik

Telefoon:0348 - 751 111

Kantoor Ameide

Prinsengracht 2
4233 EW Ameide

Telefoon: 0183 - 601 676

Kantoor IJsselstein

Weidstraat 9
3401 DL IJSSELSTEIN

Telefoon:030 - 303 97 33

Keurmerken: